Stilul de viata sanatos – un maraton cu sprinturi intre

Auzim si citim peste tot in jurul nostru despre cum un stil de viata sanatos ne ajuta:

  • Sa slabim;
  • Sa prevenim aparitia bolilor;
  • Sa ne vindecam de anumite afectiuni;
  • Sa fim mai productivi si mai energici;
  • Sa traim mai mult si mai bine;
  • Si cum are multe alte beneficii.

Dar ce inseamna mai exact sa ai un stil de viata sanatos?

Aici depinde cu cine stai de vorba. Pentru pasionatii de sport inseamna sa practici cu regularitate un sport sau chiar mai multe, in functie de ce pasiuni ai. Poate sa mananci si ceva mai sanatos, desi unii pasionati ai sportului cred ca daca faci sport “iti permiti” sa mananci orice.

Unii oameni considera stil de viata sanatos gandirea pozitiva sau dezvoltarea spirituala. Pentru altii inseamna o alimentatie vegetariana sau chiar vegana si raw-vegana. Iar pentru oamenii foarte pasionati de munca, productivitatea si rezultatele inseamna totul, nu au ei timp pentru un stil de viata sanatos.

Acum, nu e nimic in neregula cu ce crede fiecare, doar ca viziunea lor merita sa fie completata si cu alte lucruri.

Din punctul meu de vedere, in urma a ceea ce am studiat, din ce am experimentat personal si din ce am lucrat si cu clientii mei, am ajuns la concluzia ca un stil de viata sanatos inseamna un set de obiceiuri puse in practica zi de zi.

Aristotel spunea: “Suntem ceea ce facem in mod repetat. Prin urmare, excelenta nu este un act singular, ci un obicei.”

Asadar, stilul nostru de viata este descris prin ceea ce facem zilnic, nu ocazional. Asta este vestea buna, dar totodata si vestea rea, pentru ca timpul amplifica rezultatele actiunilor noastre zilnice, fie ele folositoare sau daunatoare.

Asta inseamna ca, daca zilnic facem ceva in defavoarea sanatatii noastre, in timp putem ajunge la boala, iar daca zilnic avem obiceiuri sanatoase, putem preveni o multime de neplaceri.

Despre obiceiurile identificate de mine ca fiind benefice pentru un stil de viata sanatos am scris pe larg in cartea mea – 7 obiceiuri pentru sanatate si performanta. Iar aceste obiceiuri sunt:

  1. Hidratarea.
  2. Somnul.
  3. Miscarea.
  4. Alimentatia echilibrata.
  5. Relaxarea si gestionarea stresului.
  6. Dezvoltarea continua.
  7. Cumpatarea (moderatia).

Hidratarea – stim cu totii ca este importanta, dar totusi nu prea ii acordam asa multa atentie. Sa bem apa este un lucru atat de banal incat uitam cat este de important, iar uneori ajungem sa consumam cu placere orice alta bautura, mai putin apa.

Despre beneficiile apei puteti afla mai multe in carte, pentru moment cred ca este foarte util pur si simplu sa ne reamintim ca este important sa o bem. Incepem cu 1-2 pahare de apa plata dimineata la trezire, apoi continuam cu cate 2-3 pahare intre mesele principale si inca 1-2 pahare seara, cu o ora inainte de somn.

Somnul – pe cat de important, pe atat de blamat. In vremurile moderne si agitate in care traim, am ajuns sa consideram ca somnul este “antrenament pentru moarte”, cum imi spunea cineva. Adica avem lucruri importante si multe de facut, iar somnul ne consuma din timpul in care putem sa ne ocupam de ele. Ce atata somn, dormim destul dupa ce murim.

Poate ar fi important de aflat ca atata timp cat suntem oameni si traim pe acest pamant, avem nevoie de somn. In timpul somnului, in organismul nostru se desfasoara o multime de procese vitale pentru sanatatea noastra:

  • Procese de regenerare si vindecare;
  • In timpul somnului are loc procesul de slabire;
  • Creierul se curata de toxine;
  • Si multe alte procese.

Miscarea – adica orice fel de activitate care ne face sa ne mai ridicam de pe scaun. Miscarea este un lucru cat se poate de natural, doar ca ne-am obisnuit foarte mult in comoditatea vremurilor moderne, iar miscarea a devenit chiar o corvoada pentru unii.

Miscare nu inseamna neaparat mers la sala de sport sau practicarea unui sport de performanta, ci pur si simplu realizarea unor miscari care sa accelereze metabolismul, cum ar fi:

  • Mersul pe jos (peste 10.000 de pasi, 6 km sau peste 30 de minute de mers pe jos zilnic);
  • Exercitii fizice care se pot practica in casa, in aer liber sau intr-un cadru organizat (aerobic, zumba, dansuri moderne, etc.);
  • Practicarea unui sport, ca si hobby (alergare, inot, tenis, ciclism, etc.).

Alimentatia echilibrata. Prin aceasta expresie eu ma refer la o alimentatie care sa contina toti macronutrientii si micronutrientii necesari organismului, in proportii optime, indiferent ca vorbim de un regim carnivor, vegetarian sau vegan. Fiecare om ar trebui sa stie sa isi faca propriile alegeri si sa manance ceea ce simte, tinand cont si de necesarul organismului sau.

Relaxarea si gestionarea stresului – o practica vitala in vremurile moderne. Din dorinta de a tine ritmul cu evolutia multor domenii din jurul nostru, din nou uitam ca organismul uman are limitarile lui, iar noi cerem prea mult de la el uneori. Este important sa muncim pentru a ne realiza obiectivele, dar la fel de important este sa invatam sa facem si pauze pentru odihna si relaxare.

Stresul este util pentru supravietuire, dar el a ajuns sa se declanseze si din motive care nu pun in pericol supravietuirea noastra. Raspunsul “lupta sau fugi” se declanseaza in noi astazi doar pentru ca lucrurile nu ies exact asa cum ne dorim sau pentru ca nu avem rabdare nici macar sa mai ascultam.

Exista o multime de metode prin care putem sa ne relaxam in momentele tensionate:

  • Putem face exercitii de respiratie;
  • Putem face plimbari in natura;
  • Ne putem relaxa la o sedinta de masaj;
  • Putem citi, dansa, medita sau desfasura orice activitate care ne aduce liniste si bucurie.

Dezvoltarea continua – presupune obiceiul de a invata lucruri noi pe tot parcursul vietii. Invatarea nu se termina odata cu terminarea scolii sau la o anumita varsta din viata cand consideram ca stim tot. Niciodata nu ajungem sa stim tot, putem oricand sa invatam lucruri noi care ne fac viata mai bogata, mai frumoasa si mai interesanta.

Despre ce ar merita sa invatam permanent:

  • Despre cum sa cultivam relatii armonioase cu cei din jur;
  • Despre cum sa ne mentinem sanatatea sau sa o recuperam;
  • Despre educatie financiara personala;
  • Despre parenting;
  • Despre leadership si multe altele.

Cumpatarea sau moderatia – adica lipsa exagerarilor. Putine substante sunt otrava pura, in rest, doza face diferenta. Sa luam exemplul alcoolului, putem consuma alcool ocazional, in cantitate moderata, fara sa ne punem sanatatea in pericol. Dar daca ajungem sa consumam alcool zilnic, practic devenim dependenti, iar in timp putem ajunge sa dezvoltam boli care ne pot afecta sanatatea in mod dramatic.

De asemenea, chiar o substanta benefica organismului, naturala, poate ajunge sa fie daunatoare corpului, daca este consumata in cantitati mari. De exemplu, in procesul de slabire, consumul exagerat de fructe poate sa faca mai mult rau decat bine, in functie de cantitate. Asadar, ar fi bine sa practicam cumpatarea, moderatia in tot ceea ce facem.

Punerea in practica a acestor obiceiuri este asemanatoare cu antrenamentul pentru maraton.

Pentru a putea alerga un maraton de 42 de km avem nevoie de antrenament consecvent si perseverant pentru o perioada suficienta de timp astfel incat organismul sa capete rezistenta necesara parcurgerii distantei respective. Poate cineva este bun la sprint, alergare cu viteza pe o distanta scurta, dar asta nu inseamna ca poate alerga si un maraton.

In concluzie, viata traita intr-un mod sanatos este ca un maraton cu sprinturi intre. Adica este important sa lucram la instalarea tuturor obiceiurilor necesare pentru mentinerea sanatatii, iar din cand in cand putem sa lucram mai intens la un obicei sau altul, pana cand ajungem sa il integram total in rutina noastra zilnica.

Solicită programare

E simplu! Completeaza formularul de mai jos și în maxim 48 ore vei fi contactat pentru stabilirea programării.